0

آموزش ساخت فیلم آموزشی

دسته بندی ها : کامپیوتر و دنیای اینترنت 10 نوامبر 2019 سایت دیجی لرنینگز 72 بازدید
digilearnings.ir-recording-content

ساخت فیلم آموزشی

ویدئو یکی از پر طرفدارترین راه‌های انتشار محتوای اینترنتی است. آیا تا به حال به ساخت فیلم آموزشی فکر کرده‌اید؟

فیسبوک، توییتر و اسنپ‌چت همگی افراد را ترغیب به تماشا و به اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوچک و دوستانه می‌کنند.

این موضوع مخصوصاً کارکنان را برای استفاده از فیلم آموزشی در برنامه‌های آموزشی شرکت آماده می‌کند.معنی این موضوع آن است که مربی‌ها، طراح‌های آموزشی و هر کسی که موظف به آموزش کارکنان است باید ساخت ویدیو آموزشی را به عنوان بخشی از برنامه‌ی آموزشی شرکت مورد توجه قرار دهد.

دیجی لرنینگز در این مقاله، شما را درباره‌ی قدم‌های اساسی برای ساخت ویدیو آموزشی جذاب، انواع ویدیوهایی که می‌توانید بسازید و این موضوع که چگونه می‌توانید آن‌ها را به گونه‌ای ویرایش کنید که توجه کارکنان را به خود جلب و نگه دارد، راهنمایی خواهد کرد.

digilearnings.ir-training-video-jpg

 

گام های اساسی برای ساخت فیلم آموزشی:

گام اول: انتخاب موضوع

اولین قدم برای ساختن فیلم آموزشی، انتخاب یک موضوع مناسب  است. امروزه کاربران ، ویدئوهایی که اطلاعات مورد انتظارشان را شامل نمی‌شوند ، به سرعت نادیده می‌گیرند. بنابراین، انتخاب یک موضوع مهم و مورد علاقه کاربران امری حیاتی است.

برای انتخاب موضوع مناسب، یک پرسش مطرح می‌شود: چه افرادی به عنوان مخاطبان شما مد نظر هستند؟

قبل از هر چیزی، به این پرسش پاسخ دهید و مخاطبانتان را مشخص کنید. شما باید درک کاملی از مخاطبان و نیازهای آن‌ها پیدا کنید. برای شناخت موضوعات مورد علاقه یا مورد نیاز مخاطبان وقت کافی بگذارید. روش انجام تحقیقات لازم را مناسب موقعیت جغرافیایی و تعداد مخاطبانتان انتخاب کنید.

اگر هدف شما آموزش درون یک سازمان یا شرکت است، احتمالاً نیاز است که مصاحبه‌هایی با کارمندان انجام دهید.

اما ممکن است مخاطبان شما کاربرانی باشند که به موسسه خاصی تعلق ندارند. در این حالت، نظرسنجی کردن از کاربران راه مناسبی برای جمع‌آوری اطلاعات خواهد بود.

می‌توانید از انجمن‌های آنلاین و منابع دیگر برای کسب اطلاعات و تعیین موضوع مناسب کمک بگیرید.

موضوع انتخابی را خاص و متمرکز کنید. اگر با این کار مشکل دارید، می‌توانید موضوع را به دو بخش مختلف تقسیم کنید. به این صورت که بخش دوم در ادامه بخش اول باشد. فیلم آموزشی سریالی و دنباله‌دار کاربردی‌تر است و کاربر را بیشتر جذب می‌کند.

digilearnings.ir-content-type-jpg

گام دوم: قالب مناسبی برای ارائه محتوا انتخاب کنید.

دومین گام برای ساخت فیلم آموزشی جذاب انتخاب قالب است. زمانی که می‌خواهید فیلم آموزشی بسازید، منابع قابل دسترس، جدول زمانی و انتظارات همکاران را مورد توجه قرار دهید. قالب‌های مختلف ویدیو سطوح مختلفی را از زمان و تلاش برای تکمیل شدن می‌طلبند.

  • فیم آموزشی ضبط شده از صفحه‌ی نمایش (Screencast)

اگر شما به افراد درباره‌ی نرم‌افزاری جدید و یا سیستم کامپیوتری آموزش می‌دهید، این امر می‌تواند بخشی از ویدیوی شما باشد. ویدیوهای ضبط شده از صفحه‌ی نمایش می‌تواند دامنه‌ی وسیعی از ویدیوهای ساده  تا ویدیوهای حرفه‌ای را شامل شوند.

  • ویدیوهای کوچک (Microvideo)

ویدیوهای کوچک ویدیوهای بسیار کوتاهی بین ۵ تا ۱۵ ثانیه هستند که تنها یک فرایند و یا ایده را نشان می‌دهند. گاهی اوقات این‌گونه ویدیوها، از روایت‌ها برخوردار نیستند بلکه بر روی تصاویر و متون روی صفحه تکیه دارند. این روش زمانی بسیار مناسب است که که تعدادی از فرایندهای ساده و کوتاه را برای آموزش دارید که نیازی به ویدیوهای طولانی ندارند.

  • ویدیوهای ارائه‌دهنده (Presenter video)

برای آموزش زنده، ضبط کردن ویدیوهای ارائه‌دهنده را مورد توجه قرار دهید. سپس می‌توانید ویدیوی ضبط شده را ویرایش کنید و به عنوان بخشی از برنامه‌ی آموزشی استفاده کنید.

  • ویدیوهای Demo

اگر شما به افراد درباره‌ی فرایندهای فیزیکی آموزش می‌دهید، اینگونه ویدیوها می‌تواند برای شما انتخاب درست باشد. در این‌گونه ویدیوها، اغلب یک نفر عملی را به عنوان الگو انجام می‌دهد و به دیگران چگونگی کارکرد یک وسیله، خدمت و یا کار را نشان می‌دهد. بسیاری از ویدیوهای DIY در یوتیوب از این قالب استفاده می‌کنند.

  • نقش بازی کردن (Role play)

در این‌گونه ویدیوها، داستان به بینندگان کمک می‌کنند که تصویر و درک بهتری را نسبت به موضوع پیدا کنند. بهترین موضوعات برای این ویدیوها برای فعل و انفعالات اجتماعی همچون استفاده از پشتیبانی فنی و توضیح درباره روند آن است. این‌گونه از ویدیوها به مقداری از بازیگری نیاز دارند اما اگر شما درباره مهارت‌های ملایم آموزش می‌دهید این قالب برای بیننده‌ها می‌توانند بسیار مفید واقع شود.

  • انیمیشن (Animation)

ویدیوهای انیمیشنی از متون و اشکال گرافیکی برای ارائه‌ی پیام‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها نیاز به مقداری توانایی فنی و هنری برای ساخت نیاز دارند اما برای جذب توجه مخاطبان بسیار عالی هستند.

  • ویدیوهای تعاملی (Interactive video)

ویدیوهای تعاملی قالبی جدید هستند. این ویدیوها به مخاطب این امکان را می‌دهند که ماجرای شخصی خود را انتخاب کنند. در واقع از بینندگان درخواست می‌شود که نسبت به وضعیت‌ها عکس‌العمل‌های خود را نشان دهند و ببینند ویدیو چگونه نسبت به تصمیمات آن‌ها پیش می‌رود. این راهی بسیار عالی برای درگیر کردن مخاطبان در فیلم آموزشی است. اگر می‌خواهید به افراد امکان تجربه نتایج تصمیمات مختلف را دهید، این قالب می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

گام سوم: فیلنامه و متن تهیه کرده و روند آموزش را تعیین نمایید.

مطمئناً با فکر به فیلم آموزشی که میخواهید بسیازید، تصویری واضح در ذهنتان ظاهر می‌شود. ساختار صحنه‌ها مرتب است، جلوه‌های بصری تمیز و مناسب هستند و کلماتی که فقط نیاز است به صورت بلند گفته شوند.

اما وقتی بدون هیچ‌‌گونه کار قبلی می‌خواهید اقدام به ضبط فیلم آموزشی کنید، مشخص می‌شود که آن چیزها آنقدر هم سازمان‌یافته و عالی نیستند که درون ذهنتان بودند. اگر ما نمی‌توانیم مستقیماً به ضبط ویدیو پردازیم به این معنی نیست که ما ویدیویی عالی در ذهنمان نداریم.

این موضوع فقط نشان می‌دهد که ما باید در آغاز تمام آن صحنه‌ها، جلوه‌های بصری و کلمات درون ذهنمان را روی کاغذ به‌صورت فیلمنامه و استوری‌برد منتفل کنیم.

در واقع برای تهیه یک فیلم آموزشی عالی ، نیاز به تولید محتوای قوی دارید. داشتن محتوای با کیفیت ، باعث جذب مخاطب و بالا بردن سطح کیفی ویدئوی شما می گردد.

اولین و مهم‌ترین کار قبل از ساخت ویدیو برای انجام دادن، نوشتن یک فیلمنامه است.

برای اینکار یک سند جدید در نرم‌افزار ویرایش‌گر متن مورد علاقه خود باز کنید و هر آنچه که می‌خواهید بگویید را بنویسید. اگر شما ویدیویی در قالب ضبط از صفحه‌ی نمایش‌گر (Screencast) و یا ویدیوی کوچک (Microvideo) که با ضبط از نمایش‌گر سر و کار دارد، باید درست کنید، به سراغ فرایندی روید که می‌خواهید نشان دهید. این روش به شما در چگونه توضیح دادن فرایند کمک خواهد کرد.

پس از نوشتن فیلمنامه، یک روند آموزش درست کنید.

استوری‌ برد یا روند آموزشی،  توالی دیداری از ویدیو را در قالب طراحی‌های ساده و یا عکس‌ها نشان می‌دهد. شاید گرفتن چند عکس از صفحه‌ی نمایشگر و یا دیگر موارد ایده‌ی خوبی برای تمرکز بر آنچه می‌خواهید نشان دهید، باشد. تهیه‌ی استوری‌ برد نباید زمان طولانی را به خود اختصاص دهد و شکل‌های پایه‌ای نیز به خوبی کار می‌کنند.

قدم چهارمویدیو را ضبط و ویرایش کنید.

پس از به انجام رساندن تمامی موارد ذکر شده، می‌توانید ضبط فیلم آموزشی را آغاز کنید. برای ساخت یک ویدیو‌ی عالی نیاز نیست که متخصص حوزه‌ی ویدیوسازی باشید. هرکسی می‌تواند با کمی تمرین بهترین ویدیوهای قالب ضبط از نمایشگر را تولید کند. همچنین اگر شما ویدیو‌های حاوی نقش بازی کردن (Role play) و یا ویدیوهای ارائه دهنده توسط شخص را انتخاب کرده‌اید، تکنولوژی مورد نیاز را درون جیبتان (دوربین موبایل) دارید. پس از ضبط ویدیو راه‌های بسیاری برای ویرایش ویدیو و جذاب کردن آن وجود دارد.

حاشیه نویسی

در فیلم برداری از صفحه نمایش و حتی روش‌های دیگر، حاشیه نویسی راه بسیار مناسبی برای جلب نظر کاربر به بخش خاصی از تصویر است. فِلِش‌ها و شکل‌های مختلف می‌توانند با انیمیشن و متن ترکیب شوند. این ترکیب‌ها توجه کاربر را جلب خواهند کرد.

متن روی تصویر

نوشتن متن روی تصویر، جذابیت ظاهری را برای کاربر بیشتر می‌کند. از این روش می‌توانید برای تأکید بیشتر روی یک موضوع یا مطرح کردن یک ایده جدید استفاده کنید.

انیمیشن

متن‌ها و شکل‌ها را متحرک کنید. انیمیشن تأثیر زیادی روی جذاب شدن فیلم آموزشی دارد و باعث می‌شود حوصله کاربر سر نرود. پس سعی کنید متن‌ها و شکل‌ها را با انیمیشن همراه کنید تا هم جلب توجه کنند هم جذابیت ظاهری بیشتری را همراه داشته باشند. انیمیشن‌های پیش‌فرض Camtasia گزینه‌های مناسبی هستند. می‌توانید دوره‌های آموزشی Camtasia را در وبسایت فرانش مشاهده کنید.

گوینده را نشان دهید

گوینده فیلم آموزشی را در ویدئوها نشان دهید. در فیلم برداری از صفحه نمایش، می‌توانید این کار را با وبکم کامپیوترتان انجام دهید. نیازی نیست که تصویر گوینده به صورت دائمی نمایش داده شود. فقط در شرایط مناسب و به مقدار نیاز این کار را انجام دهید. در اغلب موارد، ابتدا و انتهای هر بخش را به تصویر گوینده اختصاص می‌دهند. فراموش نکنید که حتماً به دوربین نگاه کنید!

مقداری تعامل ایجاد کنید

ایجاد تعامل در فیلم آموزشی جذابیت و کشش بیشتری برای کاربر ایجاد می‌کند. با ایجاد چند بخش تعاملی، کاربر را به انجام کاری ترغیب می‌کنید که نتیجه‌اش را هم می‌بیند. این کار می‌تواند وارد کردن یک مقدار ورودی یا رفتن به بخش بعدی باشد. تعامل داشتن کاربر با آموزش، وی را بیشتر درگیر فیلم آموزشی می‌کند.

گام پنجمتولید، میزبانی و توزیع کنید.

اکنون به مرحله‌ی پایانی می‌رسیم. اولین قدم برای انجام آن، گرفتن خروجی از نرم‌افزار ویرایش‌گر ویدیو به صورت یک فایل است.

ممکن است شما درباره‌ی فرمت‌های گوناگون ویدیو مخصوصاً مشهورترین و پرکاربردترین آن‌ها یعنی Mp4 شنیده باشید.

بجز آنکه شما دلیلی برای انجام ندادن این کار داشته باشید، بهترین رویکرد گرفتن خروجی از ویدیو به صورت mp4 در اندازه‌ای است که شما آن را ویرایش کردید.

وقتی ویدیو تولید شد، اکنون زمان میزبانی آن فرا رسیده است. میزبانی چگونگی در اختیار قرار دادن ویدیو برای بازدیدکنندگان است. یوتیوب Youtube و ویمیو Vimeo مثال‌هایی از انتخاب‌های شما برای میزبانی است. اما تعدادی از انتخاب‌های دیگر نیز وجود دارد.

این موضوع بسیار اهمیت دارد که بدانید کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب‌ترین انتخاب است. اگر می‌خواهید ویدیوی خود را به صورت عمومی انتشار دهید، بهترین انتخاب‌ها Youtube ، Vimeo و یا در ایران که aparat هستند.

در هر حال، اگر می‌خواهید آن را فقط در اختیار افراد درون شرکتتان قرار دهید، سیستم مدیریت یادگیری (LMS) و یا وب سایت داخلی می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

www.screencast.com نیز می‌تواند در این جا مفید باشد که به ویدیوها و عکس‌های شما خدمات میزبانی ارائه می‌دهد و می‌توانید آنان را به اشتراک نیز بگذارید.

 

نکات مهم

حال که با مراحل ساخت و انتشار فیلم آموزشی آشنا شدید، دیجی لرنینگز قصد دارد نکات مهم در این مورد اشاره نماید. در این بخش به معرفی مشخصات لازم برای یک فیلم آموزشی خوب می‌پردازیم.

بخش اول: توجه به جزئیات تکنیکی

  

digilearnings.ir-recording-tools-jpg 1. لوازم لازم برای فیلم‌برداری را مشخص کنید. آیا می‌خواهید فیلم خود را به‌وسیله گوشی تلفن فیلم‌برداری کنید یا یک دوربین دیجیتال؟ شاید هم بخواهید از دوربین‌های فیلم‌برداری و میکروفون استفاده کنید. پیش از شروع کار به این فکر کنید که به چه لوازم و تجهیزاتی نیاز خواهید داشت.

  • به نورپردازی توجه کنید. نورپردازی فیلم شما بسیار مهم است، بنابراین یا در طول روز فیلم‌برداری کنید که نور طبیعی روشنایی فیلمتان را افزایش دهد و یا اینکه به مکان فیلم‌برداری نور کافی اضافه کنید تا فیلم آموزشی شما از نور کافی بهره‌مند باشد.
  • از میکروفون استفاده کنید. استفاده از یک میکروفون مناسب باعث می‌شود که پیام آموزشی شما رسا و واضح به گوش برسد. حتی یک میکروفون کوچک هم می‌تواند در افزایش کیفیت صدا مؤثر باشد.
  • هدف فیلم خود را در نظر بگیرید. آیا می‌خواهید این فیلم را در یک کلاس نمایش دهید یا یک کارگاه آموزشی حرفه‌ای؟ اگر چنین است پس باید از دوربین با کیفیت استفاده کنید. اما اگر این فیلم را برای سرگرمی می‌سازید می‌توانید برای فیلم‌برداری از تبلت یا تلفن همراه خود استفاده کنید.

 

digilearnings.ir-recording-place2. مکان فیلم‌برداری را انتخاب کنید. مکان مناسب فیلم‌برداری باید جایی باشد که برای فیلم‌برداری احساس راحتی داشته و همچنین تجهیزات موردنیاز را هم دارا باشد. این مکان باید حداقل سروصدا را داشته باشد تا در فیلم‌برداری شما تداخل ایجاد نشود.

  • در صورت امکان، پیش از شروع فیلم‌برداری از مکان موردنظر دیدن کنید. میزان سروصدای محیط در زمان‌های مختلف روز را در نظر گرفته و پس‌زمینه موردنظر خود را نیز انتخاب کنید.

 

فیلم آموزشی.سایت نوجوان ها (3)

3. با ابزار ویرایش فیلم آشنا شوید.

پس از فیلم‌برداری ممکن است لازم باشد که برخی قسمت‌ها را ویرایش کنید. برای ویرایش فیلم‌های آموزشی تکمیل‌شده می‌توانید از ابزارهایی مانند Windows Movie Maker (برای کامپیوتر) یا iMovie (برای مک) استفاده کنید.

با کمک این نرم‌افزارها می‌توانید فیلم را وارد و ویرایش کرده، صدا افزوده و ویرایش نموده و فیلم خود را به‌صورت آنلاین به اشتراک بگذارید.

همچنین می توانید از نرم افزارهایی مانند camtasia استفاده نمایید.

  • با کمک ابزارهای مختلف می‌توانید به فیلم خود ویژگی‌های جالبی را اضافه کنید. ابزارهایی مانند Go!Animate (که باعث ایجاد انیمیشن می‌شود)، Google Story Builder (به کمک آن می‌توانید فیلم‌های داستانی تهیه کنید) و Stupeflix (به کمک آن می‌توانید از تصویر و فیلم اسلایدشو بسازید)، می‌توانند فیلم آموزشی شما را به یک فیلم حرفه‌ای تبدیل کنند.

 

فیلم آموزشی.سایت نوجوان ها (4)

4- یک منبع مناسب برای اشتراک گذاری ویدئوی های خود پیدا کنید

شما می توانید در سایتی مانند یوتیوب ویدیوی آموزشی خود را برای جهان ارسال کنید تا همه آن را ببینند. این سایت گزینه ای عالی است و به شما امکان می دهد تا فیلم ها را به راحتی بارگذاری کرده و به اشتراک بگذارید.

بسیاری از مردم تصمیم می گیرند ویدیوهای آموزشی خود را به YouTube آپلود کنند. اما سایت های ایرانی مانند آپارات، یوتیوپ فارسی و… نیز گزینه های خوبی هستند.

 

 

 

فیلم آموزشی.سایت نوجوان ها (5)

5- حتما قبل از ساخت فیلم آموزشی در اینترنت سرچ کنید که نمونه کار شما را نساخته باشند.

باید مطمئن شوید که نمونه مشابه آموزش شما وجود ندارد. جستجو سریع در یوتیوب یا گوگل به شما کمک می کند تا تعیین کنید که چه نوعی از فیلم ها در حال حاضر درباره این موضوع وجود دارد.

از وجود یک ویدیو مشابه غافل نشوید. بسیاری از افراد ویدیوهای متعدد را تماشا می کنند تا چیز جدیدی را یاد بگیرند. ویژگی ساخت ویدیو خود را نسبت به بقیه مشخص کنید و چیزهایی را به فیلمتان اضافه کنید که در آموزش های دیگر نیامده است.

بسیار خوب شما آماده هستید تا فیلم آموزشی خود را بسازید و آن را با دنیا به اشتراک بگذارید. در مطلب بعد نحوه ساختن و به اشتراک گذاشتن آن را خواهیم گفت.

بخش دوم: آماده‌سازی برای ساخت فیلم آموزشی خود

digilearnings.ir-recording-content

1- موضوع موردعلاقه خود را مشخص کنید. موضوعی که به آن تسلط دارید را انتخاب نموده و یا یک مهارت جدید فراگرفته و سپس آن را در اختیار دیگران قرار دهید.

  • نوع فیلم آموزشی خود را مشخص کنید.
  1. آیا می‌خواهید چیزی را آموزش دهید یا اینکه درباره موضوعی خاص اطلاعات بیشتر ارائه دهید.
  2. آیا باید خودتان هم فعالیت‌هایی انجام دهید یا اینکه فقط صحبت کنید؟
  • پیش از شروع فیلم‌برداری از مراحل موردنظر یک لیست تهیه کنید.

 

2. متن موردنظر را آماده کنید. رمز موفقیت یک فیلم آموزشی آمادگی قبلی است. بیشتر افراد، بخصوص افراد خجالتی، اگر چند بار تمرین کنند راحت‌تر می‌توانند در جلو دوربین صحبت کنند.

  • اطمینان حاصل کنید که اطلاعات لازم را به‌درستی بیان می‌کنید. پیش از شروع فیلم‌برداری فیلم آموزشی از صحت اطلاعات خود مطمئن شوید. زیرا نمی‌دانید که چند نفر ممکن است این فیلم را تماشا کنند.

 

  1. متن موردنظر را تمرین کنید. برای اینکه در فیلم آموزشی خود یک فرد متخصص به نظر برسید باید به پیام خود تسلط کامل داشته باشید. بهترین راه کسب این اعتمادبه‌نفس تکرار و تمرین است.
  • در جلو آینه تمرین کنید. تمرین متن موردنظر زمانی که کسی در اطرافتان نباشد، باعث می‌شود که اعتمادبه‌نفس لازم را به دست آورید.
  • با یک دوست تمرین کنید و از واکنش او استفاده کنید. بهتر است که پیش از فیلم‌برداری و به اشتراک‌گذاری فیلم موردنظر فرد دیگری به شما گوش دهد.
  • در صورت امکان بهتر است بدون نگاه کردن به متن و از حفظ آن را بیان کنید.

 

  1. تجهیزات لازم را فراهم کنید. به پیام موردنظر خود فکر کرده و تجهیزات لازم برای انتقال بهتر و واضح‌تر آن پیام را در نظر بگیرید.
  • به فیلم‌های آموزشی دیگر توجه کرده و ببینید از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنند. البته نباید مستقیماً فیلم‌های دیگر را تقلید کرد، اما می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید.
  • درواقع برای ساخت فیلم آموزشی هیچ محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید از تجهیزات با لوکیشن های ساده و پیچیده استفاده کنید که با موضوع موردنظر شما متناسب و هماهنگ باشند.

 

  1. پوشش مناسب داشته باشید. فراموش نکنید که صحبت در جلو دوربین از صحبت جلوی آینه متفاوت است. هرچقدر بیشتر تمرین کنید نتیجه بهتری دریافت خواهید نمود.
  • در تمرین‌های خود لباس موردنظر را پوشیده و فیلم بگیرید. با مرور آن فیلم و اجرای خود می‌توانید اشتباهات رخ‌داده را بررسی کنید.
  • از یک دوست مورد اعتماد بخواهید که فیلم شما را تماشا کرده و آن را نقد کند. شاید یک شخص بی‌طرف بهتر بتواند اشتباهات و معایب فیلم شما را تشخیص دهد.

بخش سوم: شروع فیلم‌برداری

 

1.در صورت امکان برای فیلم‌برداری از یک فرد کمک بگیرید. زمانی که خودتان می‌خواهید فیلم آموزشی را تهیه کنید، بهتر است برای فیلم‌برداری از یک شخص دیگر کمک بگیرید تا خودتان بر مطالب تمرکز کنید. علاوه براین، فرد موردنظر می‌تواند راهنمایی‌تان کند و به مواردی مانند نور و صدا توجه کند.

 

2. ظاهر مناسبی داشته باشید. برای ساختن فیلم آموزشی به دنبال این هستید که مخاطب شما تصور کند شما در حیطه موردنظر متخصص هستید، حتی اگر این‌گونه نباشد.

  • ظاهر خود را به‌گونه‌ای آماده کنید که به موضوع مرتبط باشد. اگر درباره مصاحبه کاری صحبت می‌کنید، همانند یک فرد مصاحبه‌کننده و جویای کار لباس بپوشید؛ درحالی‌که اگر درباره تعمیر خودرو و تعویض روغن آن صحبت می‌کنید باید پوشش دیگری داشته باشید.

 

3. یک فیلم مختصر و مفید بسازید. تحقیقات نشان داده که میانگین تمرکز یک فرد حدود ۷ الی ۱۵ دقیقه است. در هنگام ساخت فیلم این نکته را به یاد داشته و فیلم خود را تا حد امکان کوتاه بسازید، البته درعین‌حال باید پیام خود را نیز به‌خوبی منتقل کنید.

 

4. فیلم خود را به کامپیوتر منتقل کنید. پس از فیلم‌برداری باید آن را به کامپیوتر منتقل نموده و ویرایش‌های لازم را انجام دهید.

  • فراموش نکنید که فیلم خام خود را در پوشه دیگری نیز ذخیره کنید تا در آینده بتوانید ویرایش و تغییرات لازم را اعمال کنید.

 

5. فیلم خود را پست کنید. فیلم خود را در سایتی مانند یوتیوب منتشر کنید تا مخاطبان بسیاری به آن دسترسی داشته باشند.

  • در سایت یوتیوب به صفحه “YouTube for Creators” مراجعه کنید. این صفحه که به زبان انگلیسی است، به شما کمک می‌کند که مهارت‌های فیلم‌سازی را افزایش داده، مخاطب خود را بشناسید و کانال یوتیوب خود را بهبود بخشید.

 

6. از مخاطبین درخواست کنید که نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهند. واکنش و بازخورد مخاطبین شما بسیار مهم است، بنابراین به تعداد like و dislike توجه کرده و به نظرات و پیشنهادات سازنده توجه کنید.

  • به نظرات منفی و بی‌ادبانه توجه نکنید. انتقادهای شخصی و غیر سازنده را نادیده بگیرید.

 

7. آمار و ارقام را تجزیه‌وتحلیل کنید. برای مثال، یوتیوب به شما اجازه می‌دهد ببینید که چه کسی فیلم شما را تماشا می‌کند، چه مدت آن را تماشا می‌کند و چه افراد، از چه مناطق جغرافیایی و یا گروه‌های سنی، فیلم شما را تماشا می‌کنند.

این آمار و ارقام به شما کمک می‌کند تا بدانید با فیلم آموزشی خود چه جمعیت هدفی را تحت تأثیر قرار داده‌اید.

 : Resource

www.techsmith.com

www.wikihow.com

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :